پلیمرها و کاربرد آن در مهندسی پزشکی

پلیمرها و کاربرد آن در مهندسی پزشکی

امين حسينعلي ميرزا

پلیمرها و آرایش های ساختاری متفاوت آنها به دلیل توانایی که در درمان دارند در مدیریت طیف وسیعی از بیماری ها به خوبی مورد استفاده قرار گرفتند. از جمله این کاربردها می توان به: سیستم های دارو رسانی، داربست های مهندسی بافت، پانسمان های زخم و … اشاره کرد. بطور کلی مواد زیستی با پوشش های پلیمری می توانند درمان، بهبود و اثربخشی را با افزایش بازسازی سلولی و تحویل دارو در محل مورد نظر ارتقاء بخشند. در طول دهه‌های گذشته با توسعه این زمینه، مشخص شده است که ویژگی‌های فیزیکی پلیمرهای مورد استفاده، از جمله: شیمی، بار، ترکیب، و تجزیه زیستی، و همچنین خواص خودآرایی‌ها مانند اندازه، شکل، و شیمی سطح، همگی نقش عمده ای در تعیین رفتار آنها در محیط های بیولوژیکی دارند.

در این راستا توسعه درک برای اینکه خواص فیزیکوشیمیایی مواد پلیمری چگونه منجر به محقق شدن نانوساختارهایی شدند که در بدن قابلیت حرکت دارند و سلول ها را تحت تاثیر قرار می دهند و به شناسایی و ترمیم سلول های بیمار می پردازند، ضروری است.

در حالی که بسیاری از تلاش‌های تحقیقاتی به سمت درک روابط بین وزن‌های مولکولی پلیمری، خواص مکانیکی، خودآرایی، انحلال‌پذیری و رفتارهای تخریب انجام شده است، اما درک کلی ما از نحوه مستقیم تعاملات شیمیایی مواد و آبگریزی با بافت‌ها در مراحل ابتدایی خود باقی مانده است.

به طور امیدوارکننده، تا به امروز گزارش‌های فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد آبگریزی (در ارتباط با عوامل دیگر مانند شیمی و وزن‌های مولکولی) سازه‌های دارورسانی و ایمپلنت‌ها یا داربست‌ها برای بازسازی بافت می‌تواند در هدایت تعاملات مواد با بافت‌ها اعمال کند.

❔ پلیمر چیست

 

🖌️ پلیمر یا بزرگ مولکول یا بسپار، مولکول های بسیار بزرگی است که از اتصال چند صد مونومر به یکدیگر و تشکیل زنجیره های بلند شکل می گیرد. کلمه polymer  ریشه یونانی دارد و از کلمه “پلی” به معنای چند و “مر” به معنی بخش یا قسمت تشکیل شده است. این بخش مربوط به دانلود جزوه پلیمرها و کاربرد آنها در مهندسی پزشکی است.

پلیمرها را می توان از طرق مختلف دسته بندی کرد که مرسوم ترین آن ها به شرح ذیل می باشد. البته پلیمرها بسته به نوع ساخت و کاربردشان به دو نوع مهندسی و رایج نیز تقسیم بندی می شوند و هریک در بخش های جداگانه شرح داده شده اند.

الف) انواع پلیمرها از لحاظ منشا

ب) انواع پلیمرها از لحاظ واکنش به حرارت

پ) انواع پلیمرها از لحاظ ساختار زنجیره ها

ت) انواع پلیمرها از لحاظ بلورینگی

ث) انواع پلیمرها بر پایه مونومر 

ج) انواع پلیمرها از لحاظ کاربرد و خواص فیزیکی

چ)انواع پلیمرها از لحاظ آرایش تاکتیسیته

 پلیمرها از لحاظ منشا به سه دسته طبیعی،سنتزی، نیمه سنتزی تقسیم می شوند.

  • از تمامی این پلیمرها می توان خواص مختلفی گرفت که در مهندسی پزشکی بسیار کاربرد دارند.

**برای دانلود جزوه موردنظر خود از لینک زیر استفاده کنید**

  • پسورد فایل: bmeone.ir
  • گزارش خرابی لینک
  • نظرات
  • جزوه علم و صنعت
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظر بدهید