نانوذرات زیست سازگار اصلاح شده با ATP

امين حسينعلي ميرزا
نانوذرات اصلاح شده با ATP

موضوعات: مهندسی پزشکی، سطان، نانوذرات، ایمونوتراپی

تاریخ انتشار: 27 مارچ 2024

محققان دانشگاه Purdue در حال توسعه و اعتبارسنجی نانوذرات پلی (لاکتیک-همگلیکولیک اسید) یا PLGA اصلاح شده با آدنوزین تری فسفات یا ATP هستند تا اثرات ایمونوتراپی علیه تومورهای بدخیم را افزایش دهند.

نانوذرات به آرامی داروهایی را آزاد می کنند که باعث مرگ سلولی ایمنی یا ICD در تومورها می شود. ICD آنتی ژن های تومور و سایر مولکول ها را تولید می کند تا سلول های ایمنی را به ریزمحیط تومور برساند. محققان ATP را به نانوذرات متصل کرده‌اند که سلول‌های ایمنی را هم برای شروع پاسخ‌های ایمنی ضد تومور به طرف تومور جذب می‌کند.

یون یئو تیمی از محققان کالج داروسازی، مرکز پروفایل متابولیت در مرکز علوم زیستی Bindley و موسسه تحقیقات سرطان پوردو را برای توسعه نانوذرات رهبری می‌کند. یئو مدیر بخش و لیلیان باربول توماس استاد داروسازی صنعتی و مولکولی و مهندسی زیست پزشکی است. او همچنین عضو انستیتوی کشف داروی پردو و موسسه تحقیقات سرطان پوردو است.

محققان کار خود را با استفاده از پاکلیتکسل (paclitaxel)، یک داروی شیمی درمانی که برای درمان چندین نوع سرطان استفاده می شود، تأیید و شروع کردند. آنها دریافتند که رشد تومورها در موش‌های تحت درمان با پاکلیتکسل محصور در نانوذرات اصلاح‌شده با ATP نسبت به موش‌هایی که با پاکلیتاکسل در نانوذرات اصلاح‌نشده درمان شده‌اند، کندتر می‌شوند.

یئو گفت: «وقتی این اکتشاف با یک داروی ایمونوتراپی ترکیب شد، نانوذرات اصلاح‌شده با پاکلیتکسل، تومورها را در موش‌ها از بین برد و از آنها در برابر رشد مجدد سلول‌های تومور محافظت کرد.

این تحقیق در ACS Nano منتشر شده است.

نانوذرات اصلاح شده با ATP

چالش های ارائه سیستمیک ایمونوتراپی

ایمونوتراپی یک رویکرد امیدوارکننده برای مبارزه با سرطان است، اما یئو گفت که این روش برای جمعیت زیاد بیماران سودی ندارد زیرا آنها سلول های ایمنی قدرتمند مورد نیاز برای مبارزه با تومورها را ندارند.

یئو گفت: “عوامل دارویی برای فعال کردن سلول های ایمنی را می توان مستقیماً به تومورها داد.” سپس سیستم ایمنی می تواند نه تنها با تومورهای درمان شده بلکه با تومورهای درمان نشده در مکان های دور نیز مبارزه کند، زیرا سلول های ایمنی فعال شده در جریان خون گردش می کنند.

با این حال، یئو گفت که اغلب تومورهایی که پیش آگاهی ضعیفی دارند، همیشه قابل یافتن یا در دسترس نیستند. بنابراین، آنها ممکن است به طور موثر با درمان موضعی درمان نشوند. او و تیمش ارائه سیستمیک ایمونوتراپی را ترسیم کردند، اما چالش هایی وجود دارد.

یئو گفت: “برای تجویز سیستمیک موفقیت آمیز، مواد فعالی که پاسخ های ایمنی ضد تومور را تحریک می کنند، باید به طور همزمان در تومورها وجود داشته باشند تا اثرات هماهنگ بر روی هدف اعمال کنند.” “مواد تشکیل دهنده نیز باید تا زمانی که به تومورها برسند، فعالیت خود را حفظ کنند، اما اثرات سمی خارج از هدف ایجاد نکنند. علاوه بر این، حامل هایی که به طور سنتی در دارورسانی محلی استفاده می شوند، کاربرد محدودی در کاربرد سیستمیک دارند زیرا ممکن است با اجزای خون سازگار نباشند.”

یئو و همکارانش از نانوذرات پلیمری زیست سازگار برای ارائه ترکیبات ایمونوتراپی استفاده کردند و آنها را برای فعال کردن ایمن سیستم ایمنی اصلاح کردند.

یئو گفت: «ما از نانوذرات پلی (لاکتیک-کو-گلیکولیک اسید) یا PLGA بر اساس سابقه قوی این پلیمر در محصولات مورد تأیید FDA و استفاده معمول از آن در تحویل سیستمیک داروهایی با حلالیت ضعیف در آب استفاده کردیم.

آزمایش‌ها تأیید کردند که نانوذرات PLGA اصلاح‌شده با ATP به خوبی در موش‌ها پس از تزریق‌های سیستمیک متعدد تحمل می‌شوند. آنها توانستند سلول‌های دندریتیک، سلول‌های ایمنی که آنتی‌ژن‌های تومور را تشخیص می‌دهند و سلول‌های ایمنی تخصصی را برای مبارزه با تومورها به ارمغان می‌آورند، جذب کنند.

یئو گفت: «علاوه بر این، نشان داده شد که نانوذرات، آزادسازی پاکلیتکسل را کنترل می کنند تا سمیت سیستمیک آن را به حداقل برسانند.

مراحل بعدی توسعه

یئو و همکارانش به کار خود بر روی نانوذرات اصلاح شده با ATP ادامه خواهند داد.

یئو گفت: «ما در حال حاضر روی بهبود انتقال نانوذرات به تومورها و ترکیب آنها با سایر درمان‌ها کار می‌کنیم که مقاومت در برابر ایمونوتراپی ارائه‌شده توسط نانوذرات را دور می‌زند.» “برای تامین مالی این تلاش‌ها، ما برای ادامه حمایت از موسسه ملی بهداشت درخواست خواهیم کرد. ما همچنین آماده مشارکت در صنعت برای انتقال این فناوری به کلینیک هستیم.”

 

برای مشاهده کامل این مقاله میتونید از کد DOI زیر استفاده کنید:

DOI: 10.1021/acsnano.3c11445

شاید بخوای بدونی ایمپلنت مغزی چیه؟؟ راه جدید به دنیای جدید برا بهبود گفتار درمانی

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظر بدهید