مقدمه ای بر مهندسی پزشکی

امين حسينعلي ميرزا
مقدمه ای بر مهندسی پزشکی

مهندسی پزشکی عبارت است از بکارگیری علوم مهندسی و زیستی برای مشاهده، درک و کنترل یا تغییر اجزا و عملکرد سیستم های زنده. بنابراین باید به درس مقدمه ای بر مهندسی پزشکی توجه شود.

مهندسی پزشکی گرایش های مختلفی دارد:

بیومکانیک: 

گرایش بیو مکانیک از رشته مهندسی پزشکی به بررسی ساخت دستگاه‌هایی می‌پردازد که به کمک انسان می‌آید؛ دستگاه‌هایی مانند دست، پا و قلب مصنوعی که در خصوص سازگاری دستگاه با دستگاه مکانیکی بدن اظهار نظر می‌کند.

دینامیک و ارتعاشات در مهندسی پزشکی‌، خواص مواد مهندسی‌، مقدمه‌ای بر کاربرد مواد مهندسی در پزشکی‌، مکانیک سیالات‌، کینزیولوژی (Kinesiology) و بیومکانیک مقدماتی‌، ارتز و پروتز و … دروس اختصاصی بیومکانیک است.

بیو الکتریک:

گرایش بیو الکتریک رشته مهندسی پزشکی به ساخت تجیزات و لوازم پزشکی می‌پردازد و فردی که به این گرایش روی می‌آورد باید با زمینه‌های پزشکی آشنایی کامل داشته باشد.

مدارهای الکتریکی‌، ماشین‌های الکتریکی مستقیم و متناوب‌، الکترونیک‌، میکروپروسسور، مخابرات آنالوگ و دیجیتال‌، تکنیک پالس‌، حفاظت الکتریکی در سیستم‌های بیمارستانی‌ و … دروس اختصاصی گرایش بیوالکتریک هستند.

بیو مواد: 

گرایش بیو مواد به واکنش ماده‌های پزشکی از جمله پلیمرها، سرامیک‌ها، کامپوزیت‌ها و مواد فلزی و اصلاح آن‌ها برای کاربردهای پزشکی می‌پردازد.

دروس تخصصی گرایش بیومواد: شیمی عمومی‌، خواص مواد مهندسی‌، مقدمه‌ای بر کاربرد مواد مهندسی در پزشکی‌، پدیده‌های نفوذ، انتقال جرم و انتقال حرارت‌، فرآیند شکل‌دهی و ساخت بیومتریال‌ها، پروتزهای بیومتریال‌ها، کارگاه آزمون‌های بیولوژیکی‌، شیمی آلی‌ و …

هدف از درس مقدمه ای بر مهندسی پزشکی اشنایی با موارد ذکر شده است.

**برای دانلود جزوه موردنظر خود از لینک زیر استفاده کنید**

  • پسورد فایل: bmeone.ir
  • گزارش خرابی لینک
  • نظرات
  • جزوه تهران جنوب (دانشگاه آزاد)
  • کتاب مرجع (زبان اصلی)
  • جزوه علوم تحقیقات
  • جزوه تهران مرکز
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظر بدهید