جزوه رهایش دارو

جزوه رهایش دارو

امين حسينعلي ميرزا

رهایش دارو

 


سیستم های دارورسانی/رهایش دارو 

 

برای قرن هاست که داروهای مختلف برای درمان، بهبود زندگی و افزایش طول عمر انسان ها و حیوانات مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند. مواد دارویی مورد استفاده هم دارای منبع طبیعی و هم داری منبع شیمیایی و سنتزی هستند. لازم به ذکر هست که با پیشرفت علم داروسازی روش های دارورسانی نیز توسعه پیدا کردند و در دهه اخیر پیشرفت های بسیار شایانی را در زمینه تحویل داروهای مختلف برای بیماری های مختلف شاهد بودیم.

 

رهایش دارو چیست؟

 

رهایش دارو، فرآیند تحویل دارو یا ترکیبات دارویی برای تحقق اهداف درمانی است.  رهایش دارو بحث بسیار مهمی است که توجه بسیاری از محققان رو به خودش جلب کرده، چرا که آنها معتقدند که میزان اثربخشی دارو نسبت مستقیمی با نحوه و روش تحویل دارو دارد. بنابراین یافتن یک سامانه رهایش مناسب برای  دارویی خاص می تواند تا حد زیادی بر میزان اثربخشی آن اثر بگذارد.

سیستم های رهایش دارو این قابلیت را دراند که بخش مشخصی از بدن را مورد هدف قرار دهند و به شیوه های گوناگون به بیماران کمک کند. به عنوان مثال یک سیستم رهایش هدفمند می تواند دارو را به ناحیه ای که دچار سرطان شده است منتقل کند، در حالیکه عوارض جانبی آن بر بافت های مجاور به حداقل می رساند.

همچنین، رهایش داروی هدفمند می‌تواند اطمینان حاصل کند که دارو بدون هیچ گونه آسیبی که ممکن است در صورت عبور از برخی از دستگاه‌های بدن مانند دستگاه گوارش یا دستگاه گردش خون رخ دهد، به محل مورد نظر خود برسد. این روش دارورسانی می‌تواند با دور زدن سیستم دفاعی طبیعی بدن که ممکن است مانع ورود مواد خارجی (حتی داروی مورد نیاز) به سلول‌ها شود، کمک کند. در نتیجه دارو به سرعت و با حداکثر اثربخشی به محل بیمار یا آسیب دیده می‌رسد.

در زیر محدویت های روش های دارورسانی سنتی را می توانید مشاهده کنید.

 

 

میتونید برای دانلود جزوه پلیمر ها و کاربرد آن در مهندسی پزشکی از اینجا اقدام کنید

**برای دانلود جزوه موردنظر خود از لینک زیر استفاده کنید**

  • پسورد فایل: bmeone.ir
  • گزارش خرابی لینک
  • جزوه امیرکبیر
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظر بدهید